Zasięg
Zasięg
redakcja
Redakcja
Ogłoszenia
Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 25 września 2020**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 25 września**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 25 września**


wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 722), 2018-06-22
Okęcie do likwidacji, ale najpierw jego... rozbudowa

PIASECZNO/ LESZNOWOLA Port Chopina działa na granicy swojej przepustowości. Dlatego zapowiadane są wielomilionowe inwestycje. Problem w tym, że za około 9 lat ma być otwarty Centralny Port Komunikacyjny, który miałby zastąpić Okęcie

W poprzedni wtorek na warszawskim lotnisku zwołano spotkanie z okolicznymi samorządowcami, na którym władze Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” zaprezentowały potrzeby inwestycyjne Lotniska Chopina związane z jego rozbudową.

Latamy na potęgę
Powodem jest zbyt mała przepustowość pasażerska lotniska, która w ubiegłym roku osiągnęła blisko 90 proc. jego możliwości (obsłużyło 15,75 miliona pasażerów - o 23 proc. więcej niż w 2016 roku). Przy tak dynamicznym rozwoju transportu lotniczego w naszym kraju, Mariusz Szpikowski, prezes PP „Porty Lotnicze” zapowiedział, że za dwa lata port najzwyczajniej się „zatka” i zarówno operatorzy lotniczy, a za nimi pasażerowie będą zmuszeni korzystać z innych lotnisk. Podczas gdy – wedle prognoz – za 10 lat Okęcie mogłoby obsłużyć nawet ponad 26 mln pasażerów. Drugim argumentem jest chęć rozwoju narodowych linii lotniczych rozwijających ruch przesiadkowy w Warszawie, aby w chwili otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) były one dostatecznie silnym operatorem.
Rozbudowa lotniska Chopina zapowiadana jest na lata 2019-2021 (obecnie powstaje koncepcja). W pierwszej kolejności, w niewielkim stopniu (ze względu na ograniczoną przestrzeń), o kolejne stanowiska dla samolotów zostanie powiększony terminal pasażerski, a następnie zwiększona przepustowość dróg startowych oraz wykonane trasy kołowania m.in. dla samolotów szerokokadłubowych. Rozbudowę ma umożliwić przekazanie przez Ministerstwo Obrony Narodowej części sąsiedniej płyty lotniska wojskowego. Koszt inwestycji szacowany jest na nawet kilkaset milionów złotych (oficjalnie nikt na razie nie podaje dokładnej kwoty). Jej realizacja ma pozwolić na zwiększenie liczby operacji lotniczych (to jest start lub lądowanie) z 39 do 50 na godzinę (w sumie do 800 na dobę, podczas gdy obecnie jest to 600). Powiększona już maksymalnie przepustowość miałaby wystarczyć na kolejne kilka lat i pozwolić na obsłużenie nawet 23-24 mln pasażerów rocznie.

Jaka przyszłość Okęcia?
Co do dalszej przyszłości lotniska, klamka jeszcze nie zapadła. Obecny na spotkaniu Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK, oznajmił, że obecnie przygotowywana jest jeszcze jedna ekspertyza, która „ostatecznie rozstrzygnie kwestie jego dalszego funkcjonowania”. Odpowie ona czy da się pogodzić jednoczesne funkcjonowanie CPK i także obsługującego ruch cywilny lotniska Okęcie. Dalsze istnienie portu Chopina jest obecnie tematem ożywionej dyskusji podsycanej m.in. kampanią wyborczą kandydatów na prezydenta Warszawy. Tymczasem procedura związana z realizacją nowego superlotniska postępuje – kilka tygodni temu prezydent RP podpisał specustawę, która ma umożliwić przygotowanie i realizację inwestycji. Wild intensywnie spotyka się także z mieszkańcami terenów, na których ma powstać nowy port i zapowiada im, że w 2020 roku zakończy się przejmowanie gruntów, aby mogły rozpocząć się prace budowlane
Po co zaproszono na spotkanie samorządowców? Ponieważ większe lotnisko, to większe uciążliwości i być może niezbędne będzie poszerzenie granic Obszaru Ograniczonego Użytkowania wokół lotniska Chopina. Przypomnijmy, że niedogodności związane z funkcjonowaniem portu na Okęciu nieco zmalały po wprowadzeniu w marcu tego roku tzw. ciszy nocnej na lotnisku pomiędzy godz. 23.30 a 5.30 (w tych godzinach nie są planowane operacje lotnicze poza wyjątkami).
Piotr Chmielewski

tagi:    Lotnisko Chopina

Brak komentarzy

dodaj komentarz
komentarz będzie widoczny po akceptacji przez administratora
nick:
Komentarz:

wprowadź liczbę z obrazka pomniejszoną o "jeden":         

Wydanie:
PIASECZYŃSKO-URSYNOWSKIE
· Pobiegli w hołdzie Piotrowi Nurowskiemu
· Weekend z food truckami
· Droga, która zintegrowała mieszkańców
· Turystyka z harcerzami
· Czy rozbiórka w Żabieńcu odbywa się niezgodnie z zaleceniami?
· Osiemdziesiąt jeden lat temu sowieci wkroczyli do Polski
· Czy gmina przejmie działkę w Głoskowie?
· Wsparcie dla naszych OSP!
· Radni zakończyli temat Kołobrzeskiej
· Czytali Słowackiego
· Imponujące sukcesy naszych modelarzy
· Znów pokonali Bolszewików
· Biletowa awantura w elce
· Jak pozbyć się sołtysa Dąbka?
· Trwają prace nad planem miejscowym dla terenów za ratuszem
· Upamiętnili zasłużonego trenera
Wydanie:
PRUSZKOWSKO-GRODZISKIE
· Piękna nasza Polska cała
· Trzej królowie przybyli z darami
· Miasto wspiera walkę ze smogiem
· Domaniew z nową świetlicą
· Pamięci prezydenta Wilsona
· Co zrobić, żeby było bezpieczniej?
· Tańsze bilety dla mieszkańców
· Zainwestują w drogi, kanalizację i... Austerię
· Poznaj mieszkańców lasu
· Czytali i w dzień, i w nocy
· Trzy nowe pomosty i siłownia
· Gorączka w pogotowiu
· Najpierw bramki, potem nowe pasy
· Wiosną wystartuje budowa Akademii Legii
· Stacja i dworzec na ukończeniu
· Kilometry ulic, dwie hale, przedszkole i ratusz
Wydanie:
GRÓJECKIE
· W Dniu Chynowa bawiła się cała gmina
· Olimpijczyk z indeksem
· Lekcja samorządności
· 36 uczniów uczestniczyło w Misji Przyroda
· Marianna Czamara „Belfrem roku”
· Sceny jak z prawdziwego horroru
· Marian Woronin w Błędowie
· Próbował podpalić kościół
· Rosiewicz wyśpiewał sobie „Ciotkę szarlotkę”
· Dyrektorem to tu jestem ja!
· Grójec będzie płacić mniej
· Każde jabłko na wagę „złota”
· Maliszewski czeka na wyrok
· Spóźniony śmigus-dyngus... pomyjami
· PCM w Grójcu ogłosi upadłość?
· Truskawkom zagłada nie grozi
© 2005-2020  Kurier poludniowy    •    Wszystkie prawa zastrzeżone    •    projekt i wykonanie: iQuest