wydanie otwockie (nr 563), 2015-02-13
Oni już pracują... na własne konto
POWIAT Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, we współpracy z Fundacją na rzecz Rozwoju Wsi Polskiej „Polska Wieś 2000” i Narodowym Bankiem Polskim, zaproponowały projekt: „Na własne konto”
Do udziału w projekcie zakwalifikowało się Publiczne Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Błędowie. Dwudziestu gimnazjalistów w pierwszym tygodniu ferii zimowych uczestniczyło w zajęciach warsztatowych przygotowanych tak, aby zdobywać wiedzę poprzez zabawę. Szukali odpowiedzi na pytania: jak mądrze inwestować, jak oszczędzać, jakie cechy powinna mieć osoba przedsiębiorcza, jakie są korzyści z prowadzenia aktywności gospodarczej, jak przygotować dobry biznesplan. Tematów było zresztą znacznie więcej.
Pouczająca zabawa
Zajęcia prowadzone były najczęściej w formie zabawy. Na przykład zdolności negocjacyjne, cechy osoby przedsiębiorczej uczniowie mogli rozwijać dzięki grze „Rynek jabłek”, w czasie której wcielali się w role sprzedawców i kupujących. Uczestnicząc w grze „Fabryka książek”, zdobywali wiedzę jak osiągnąć sukces w biznesie, zakładali drukarnię (wirtualną oczywiście). Jednym z zadań, w którym młodzież bardzo chętnie uczestniczyła, było tworzenie zabawek, które następnie trzeba było tak zareklamować, aby zachęcić pozostałych uczestników do zakupu.
Uczniowie poznali zasady tworzenia biznesplanu, a następnie wcielili się w role przyszłych przedsiębiorców. Powstały trzy ciekawe pomysły na biznes: „Czekolada odchudzająca”, „Wehikuł czasu” i „Park linowy dla zwierząt”.
„Włamanie” do skarbca
W trakcie zajęć uczniowie odwiedzili oddział Banku Pekao SA. Podczas wizyty pracownicy banku przedstawili prezentację o historii telefonii komórkowej i mobilnych lokatach. Mówili też, jak wygląda praca w banku. Jednak najbardziej atrakcyjnym punktem wizyty było „włamanie” do skarbca depozytowego, oczywiście za pełną aprobatą dyrekcji.
Zupełnie inny charakter miało spotkanie z Januszem Małachowskim – właścicielem Domu Bankietowego BACCARA. Przedsiębiorca przedstawił historię powstania firmy.
Czytajcie bloga
Projekt składa się z dwóch części - zajęć warsztatowych i pracy konkursowej (łącznie 50 godzin), a na celu ma poszerzenie wiedzy ekonomicznej i kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży. Zdobycie wiedzy na ten temat pozwoli na planowanie kariery zawodowej uczniom gimnazjów z obszarów wiejskich.
Kolejny etap projektu rozpoczął się 2 lutego. W jego ramach uczniowie prowadzą bloga: http://www.nawlasnekonto.pl/blog/publiczne-gimnazjum-w-bledowie-e3. Tam na bieżąco opisywane są kolejne działania.
Leszek Świder